Pages

..::Tanah Ini::..

..::Tanah Ini::..

Monday 14 November 2011

Senyum Kambing

Satu pagi Aidiladha 1432 Hijrah. Di sebuah perkampungan yang dirahsiakan namanya, bergegas-gegas ke surau untuk menunaikan solat sunat Aidiladha berjamaah. Ketika tiba, para jamaah masih lagi bertakbir, diketuai oleh para ‘otai’ (baca: warga senior) kawasan tersebut. Tidak lama selepas itu, solat sunat pun dimulakan, dan diakhiri dengan jayanya.


Usai solat, sebelum khutbah Aidiladha dimulakan, bilal menuju ke hadapan, lalu melaungkan dengan penuh semangat dan yakin, “Ingatlah wahai tuan-tuan dan puan-puan, sesungguhnya Nabi telah bersabda yang bermaksud, barangsiapa yang berkata-kata walau satu kalimah ‘diam’ pun, maka sia-sialah pahala Jumaatnya”. Automatik terus hati bermonolog (sambil menahan geli hati), “Eh, bila pula solat sunat raya tadi berubah jadi solat jumaat di pagi Ahad?”.


Lalu, khatib membaca khutbah dengan penuh perasaan, bercerita tentang pengertian korban (yang rasanya saban tahun perkara yang sama didengar bila khutbah Aidiladha dibacakan). Usai khutbah, ditutup dengan doa. Maka doa dibaca, juga dengan penuh khusyuk dan bersemangat. Di pertengahan doa, khatib membaca, “Allahumma unsur MUJAHIDAINI fi kulli makan” (maksudnya, Ya Allah, bantulah DUA ORANG pejuang di setiap tempat). Sekali lagi, menggeletek hati ini, “Eh, punyalah semangat wak khatib ni baca doa, dia doakan dua orang pejuang je……”. Yang sepatutnya, “Allahumma unsur MUJAHIDIINI fi kulli makan” (maksudnya, Ya Allah, bantulah PARA pejuang di setiap tempat-doa untuk semua pejuang). Kasihan wak khatib tersebut, membaca doa tanpa berbaris, maka disalah letak baris di huruf ya, habis mengubah terus maksud kalimah tersebut.


Sering sahaja terjadi, para imam dan khatib senior (bahasa yang lebih sopan ya) di kampung-kampung (namun tidak semuanya, hanya segelintir sahaja) melakukan kesilapan-kesilapan kecil yang tidak patut berlaku. Selalu juga para penceramah mengingatkan, sebelum membaca khutbah atau membaca doa, pastikan semua perkataan difahami, dan doa dibariskan dengan betul, agar maksudnya tidak tersasar. Namun, jikalau namanya senior, faham-faham sahajalah…….


Begitu juga, hadis tersebut dipetik seenaknya sahaja tanpa melihat dan menyedari konteks suasana. Barangkali, para bilal mahu mewajarkan khutbah hari raya agar kelihatannya sangat penting dan seolah-olah perkara yang wajib selepas khutbah, sedangkan ianya hanya sunat. Maka hadis tentang khutbah hari Jumaat dihentam keromo bulat-bulat, maka disebutkanlah juga perkataan ‘Jumaat’ tersebut.


Antara adat, ibadat, semangat menjaga keharmonian warga kampung, terutamanya para warga seniornya, manakah yang anda pilih?


p/s: Tajuk entri tidak sama sekali menunjukkan bahawa saya merupakan pembaca tegar Utusan Malaysia, namun sekadar meminjam istilah kata sahaja. Sekian.
Gambar ihsan tika beberapa hari sebelum Aidiladha disambut. (Sate Hut yang besar dan berharga RM1.20 setiap cucuk)

No comments:

Post a Comment