Pages

..::Tanah Ini::..

..::Tanah Ini::..

Wednesday 16 November 2011

Apa Lagi Mahumu.......

Pertengahan malam yang mendamaikan tidak semestinya mendamaikan juga bagi hati. Bisik-bisik jahat (bukan lagi nakal) mula bersipongan dan menari di hadapan mata. Maka bermulalah sesi mengenakan dan menjahanam dengan semahunya, seolah-olah akulah pendosa besar terhadap dirinya. Molekkah cara sebegitu? Melondehkan kelemahan di dinding elektronik buat tatapan, tanpa reda tuan punya nama yang disebut? Kanan, kiri, semuanya menambah sedikit aji-no-moto dalam rencah mulut ke mulut, menjadikan ianya sangat enak, walau tanpa disedari (mungkin juga menyedari, tetapi buat-buat buta hati) ianya menjadi kudis yang akan semakin merebak dalam hatinya. Wah, dirinya tidak pernah kujentik, apatah lagi menyibukkan hal urusannya, tiba-tiba seenaknya mahu mengomel dan mengumpat itu dan ini, situ dan sini, tentang apa sahaja diriku, dengan kebaikan yang cuba ditutup semahunya. 
Bolehkah jika aku mahu mempraktikkan ayat ini kepadanya? "Apabila orang munafik datang kepadamu, mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah. Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah Rasul-Nya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta". (Surah Al-Munafiqun: 1).

Dan aku pula mahu menjiwai firman ini, "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)"? (Surah Al-Ankabut: 2).

Pilihlah dirinya mana mahunya. Mahu tergolek, tertempang, terputus, atau lain-lain, itu urusan dirinya, tak sepicing pun aku akan menyibukkan diri dengan khabar-khabarnya yang penuh menyesakkan.

Ini nasi mandi kambing, dan tentunya daging ini sembelihan halal, bukan daging busuk seperti yang dimakan oleh para pengumpat

No comments:

Post a Comment