Pages

..::Tanah Ini::..

..::Tanah Ini::..

Friday 11 November 2011

Ada Ganjaran di Sebalik 'Kesusahan' itu

Alhamdulillah, telah tiba dengan jayanya di kampung halaman bonda. Usai sahaja bekerja petang semalam, dengan menahan kantuk dan memusuhi letih, terus menuju ke Muar. Hajatnya ingin meraikan hari bersejarah, pernikahan anak lelaki kepada kakak bonda saya (atau bahasa mudahnya, abang sepupu saya). Bersemangat untuk bersama meraikan hari bersejarah beliau, mahu ambil berkat. hehe. Kenangan sewaktu kami masih jejaka hingusan (walaupun tak berhingus sebenarnya) di kawasan rumah nenda masih lagi diingati. Cari biji getah, kacau nenek menoreh, pergi belasa'an (jalan-jalan masuk kebun getah tanpa tujuan, dan macam-macam lagi la.
Sepanjang perjalanan petang semalam, keproduktifan pemikiran bergerak aktif. Teringat soseh-soseh yang pernah didengari daripada orang (kes-kes sebelum ini), "Eh buat ape nak penat-penatkan diri pergi jauh-jauh, bukan majlis kite sendiri pun, bukan dapat untung pun. Duit minyak lagi, tol lagi, nak makan lagi....membazir je...bla bla bla". Fikir kali pertama, eh betul juga. Fikir lagi dan lagi, rasa macam nak garang (bahasa agak kasarnya, nak tumbuk) je dengan orang yang cakap macam tu. Mari kita fikir semula dengan lebih waras. Tak teringin ke kita nak termasuk dalam golongan orang yang diberikan naungan-Nya ketika hari kiamat kelak, iaitu orang yang bersilaturrahim atau orang Muslim yang bertemu dan berpisah sesama mereka kerana Allah? Waktu tu, dah tak akan ada dah nilai sekeping dinar emas ke, duit minyak ke, duit tol ke.
Sesekali, kalaupun tak boleh setiap masa, cubalah nyahkan jauh-jauh fikir materialistik macam tu. Cari saham di sana pula banyak-banyak. Ya, pengorbanan tersebut mungkin kelihatan membebankan dan menyusahkan, tetapi sedarlah ganjaran di sebalik perkara tersebut, yang kita hanya akan menghargainya bila kita di sana nanti. Kita dianjurkan untuk berbuat baik sesama kerabat kita, melebihi keutamaan orang lain yang bukan kerabat. Bersilaturrahimlah dengan mereka, raikan momen-momen indah mereka bersama (terkecuali momen negatif), kerana apabila roda hidup kita di bawah kelak, merekalah tempat terdekat untuk memohon pertolongan untuk mengataskan semula roda tersebut. Bantulah mereka semampunya tika momen kesukaran mereka, kerana kelak kita pula akan dibantu dengan cara yang paling baik dan tidak disangka. 
Percayalah, tak ada istilah rugi dalam membina persaudaraan. Soseh-soseh jahat seperti yang telah dinyatakan, itu kata-kata daripada orang yang senget (sekadar meminjam kata rakan) fikir dan otaknya.
Saya mahu dinaungi, apa kau juga mahu? Ayuh

Buat sepupuku, Khairul Farhan, selamat menjadi seorang suami :)

No comments:

Post a Comment